Sätta gränser

SÄTTA GRÄNSER

En dag när våra barn blir stora nog för att förstå den logik som styr föräldrar ska jag tala om för dem att:

Jag älskade dig tillräckligt för att tjata, för att få reda på vart
du skulle, med vem och hur dags du skulle komma hem.

Jag älskade dig tillräckligt för att låta dig snava, falla och
misslyckas så att du lärde dig att stå själv.

Jag älskade dig tillräckligt för att hålla tyst och låta dig
själv upptäcka att din nyvunne vän var falsk.

Jag älskade dig tillräckligt för att stå och vaka över dig i
två timmar medan du städade ditt rum, ett arbete som hade
tagit mig en kvart.

Jag älskade dig tillräckligt för att strunta i att alla andra får.

Jag älskade dig tillräckligt för att inte tolerera näsvishet och
dåligt uppförande.

Jag älskade dig tillräckligt för att tvinga dig tillbaka till
affären med en chokladkaka med ett bett och erkänna:
Jag har stulit den här.

Jag älskade dig tillräckligt för att räkna ut att du ljög om
att festen var föräldrar fri och sedan förlåtit dig för det efter
att ha konstaterat att jag hade rätt.

Jag älskade dig tillräckligt för att acceptera att du är den
du är och inte den jag skulle vilja att du var.

Men framför allt älskade jag dig tillräckligt för att säga nej
när du hatade mig för det. Och det var svårast av allt.

-Okänd författare-

Hittade detta på ordspråk


Kommentarer
Postat av: synne

Den var fin.

Säger allt. Kan jag kopiera den?

Kramen vännen.

Synne.

2008-08-01 @ 07:02:53
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: annette

Oh! Jag trodde det var Du som skrivit detta, för Du brukar ha så mycket kloka ord på Din sida!



Men det var väldigt mycket tänkvärt som vi som passerat de yngre åren borde tänka på.



Ha en skön fredag!



//annette

2008-08-01 @ 09:00:10
URL: http://www.anesas-bildblogg.bloggspot.com/
Postat av: Synnöve

Den är fin, det håller jag verkligen med om. Hoppas allt är bra med dig, fast vi nu fått regn över oss hela dagen. Kram Synnöve

2008-08-02 @ 21:55:35
URL: http://kickelina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0