Vackert

Jag älskar när man spelar på panflöjt och har flera cd-skivor med olika artister som är ur duktiga! Men någon som verkligen slår det  Dana Dragomir!!

Ett svårhanterligt instrument, som av gammal tradition endast spelas av män. Dana Dragomir var den första kvinnliga elev i den statliga musikhögskolan som accepterades som panflöjtist. Hon tog sin slutexamen med bravur. En stor sensation. Redan som 16-åring fick Dragomir sitt genombrott. Hon blev snabbt en firad och framstående solist i Rumänien.




Men hon ville göra karriär utomlands och under mycket dramatiska omständigheter lyckades hon fly diktaturens Rumänien.

I en intervju i Aftonbladet har hon beskrivit hur hon tackade jag till att ta spionuppdrag, för att rädda sin karriär. Hon hade blivit lovad ett treårskontrakt i Las Vegas av en manager och tog chansen. Men myndigheterna stoppade henne och ställde krav.

Dessvärre höll inte managern sitt löfte och så småningom hamnade Dana Dragomir i Sverige.


Kommentarer
Postat av: synne

Hon spelar så bra att man får frysningar på ryggen.

Visst är det konstigt att vi kvinnor alltid ska få kämpa för att få det som män tar så självklart.

Hon är en kanon artist som är värd att lyssna på.

Tack för den vackra musiken vännen.

Synne :D

2008-06-15 @ 07:46:19
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: synne

Undrar om min kommentar kom med. Har den inte det så säg till.

Kram Synne :D

2008-06-15 @ 07:48:04
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: TT

Åh, nu måste jag rota i CD-samlingen efter min Dana-skiva!!

2008-06-15 @ 20:09:19
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Inger Maryissa

Jag tycker också mycket om när man spelar på panfjlöjt. Det är ett så intressant intstrument och det låter ju så vackert.

Jag tror jag också hört Dana Dragomir spela och även hört lite om hennes livshistoria.

Verkligen dramatiskt.

Önskar dig en fin fortsatt dag.





2008-06-18 @ 12:22:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0