Muffins

Recept...

Många har blivit sugna på cupcakes :) . Här kommer det hemliga och oooootroligt svåra receptet!

Muffins

Detta är mitt favoritrecept alla kategorier. Lätt, hyfsat nyttigt o väldigt lätt att variera. Blanda i de bär du önskar, eller varför inte kakao + frusen mango, byt till fullkornsmjöl/vatten osv. När det inte skall vara frosting ovanpå så kör jag alltid med stoora muffinsformar a la America.

4 dl mjöl (ev glutenfri mix, kanske grövre mjöl)

2 dl socker

1 tsk salt

2 tsk bakpulver

25 gr smält margarin (ev mjölkfritt)

1½dl mjölk (ev. laktosfri, eller vatten)

1 ägg

200gr frysta bär

225 grader 18-20 min

  • Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver
  • Tillsätt margarin
  • Vispa ihop mjölk och ägg och rör ner i smeten
  • Vänd försiktigt ned bär


White fluffy frosting

1 cup socker (2.36dl)

1/3 cup vatten (0.8 dl)

1/4 tsk pressad citron

2 äggvitor

1 tsk vaniljsocker

  • Rör ihop socker, vatten och citron i kastrull och värm på spisen så att det börjar sjuda i kastrullen.
  • Låt samtidigt hushållsassisteneten vispa ihop äggvitorna och vaniljsockret så att mjuka toppar bildas.
  • Häll i lite i taget av den varma sockerlösningen i äggviteblandningen under konstant vispning. Vispa tills marängen är kall och det har bildats hårda toppar, ca 10 min. Spritsa ut.


Receptet hittade jag på http://villahemmet.blogspot.com/

image315
image316

Men ser dom inte smarriga ut eller???


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0