Hon könsstympar – utan bedövning

GARISSA. Detta är Isnino Shurie Babush, 76.

I 50 år har hon mot betalning könsstympat unga flickor.

Nu berättar hon själv om tortyren och sina hundratals offer.

Isnino var sju år när hon först såg blodet och hörde skriken. Hon hade lovat sin mamma att hjälpa till, men synen fick henne att fly i skräck.

Nu, 70 år senare, sitter hon i sin lilla hydda i byn Bulla-Iskadek utanför staden Garissa i östra Kenya. Precis som sin mor och sin mormor vande hon sig tillslut vid de förtvivlade skriken. Hon blev en omskärerska.

Själv blev hon omskuren i tonåren - av sin egen mor.

- Det är bättre att göra det när man är yngre, då har de mindre kraft att göra motstånd. När jag blev omskuren var de 18 personer som höll mig nere. Jag skrek och skrek men de band för min mun med ett tygstycke, säger Isnino.

Fy fasiken vad hemskt???

Ingen man vill gifta sig med en kvinna som inte är skuren och sydd. De tror att de är prostituerade. För en sydd flicka kan man få tio kor, tjugo getter och kanske 10 000 shillings (1000 kronor). För en osydd - ingenting, säger Isnino.

Bröllopsnatten

På bröllopsnatten är det sedan mannens uppgift att spräcka den ihopsydda vaginan.

- Ibland kan det ta tio nätter innan han kommer igenom, säger Isnino.

Va??? Hur fasiken är dom funtade????

enkla verktyg Isnino, 76, sitter i sin hydda. Som sin mor oc

Vill du läsa hela artikeln så gå in här!!


Kommentarer
Postat av: Synne

Men fy vad hemskt. Hur ska man göra för att få dessa människor att förstå vad de gör???

Mår illa.



Det finns nått att hämta hos mig.

Kramen Synne.

2008-11-25 @ 20:06:55
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: annette

Hallå!



Mår illa när jag läser det här, och att det kan få förkomma även år 2008 gör mej ännu mer illamående!

Fy, FAAAAAAAAAAAN!



Stora Kramen //annette

ps. så julsnygg Din Blogg är;)

2008-11-25 @ 21:03:21
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Ja, det är otroligt hemskt detta med kvinnlig könsstympning.

Jag glömmer aldrig när jag för länge sedan på TV såg en liten flicka bli det, och hennes skrik av smärta.

Kan fortfarande höra hennes hjälplösa skrik när jag minns det jag såg.

Och vilka lidande de könssympade kvinnorna sedan får uppleva i samband med samlag och barnafödslar.

Plus alla hälsorisker i samband med stympningen.

Jag ryser....

2008-11-26 @ 00:04:19
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0