Klimakteriet

Är det det som jag har hammnat i eller?

Klimakteriet, också kallat övergångsåldern, inträffar oftast i 45-55-årsåldern och börjar många gånger med att mensen förändras. Under klimakteriet får de flesta kvinnor någon form av klimakteriebesvär. Man kan till exempel känna sig onormalt varm, få svettningar, sömnsvårigheter eller sköra och torra slemhinnor i underlivet. Sök vård om du får svåra klimakteriebesvär och om du mår psykiskt dåligt.

Under klimakteriet producerar kroppen allt mindre mängder av det kvinnliga könshormonet östrogen, och några år efter den sista menstruationen är östrogennivån i kroppen lika låg som före puberteten. Det är just den minskade mängden östrogen som gör att man får övergångsbesvär. De kan bland annat vara vallningar, det vill säga plötsliga inre värmevågor, och svettningar. En del kvinnor besväras också av svängningar i humöret eller får svårt att sova.

Under klimakteriet kan menstruationerna bli mer långdragna eller rikliga, komma oregelbundet eller med längre mellanrum än tidigare. När menstruationen har upphört blir slemhinnorna i slidan och urinröret tunnare, skörare och torrare, vilket kan ge upphov till klåda och torrhetskänsla och även medföra besvär vid samlag. Man kan behöva kissa oftare än normalt och ha svårt att hålla tätt. Dessutom ökar risken för urinvägsinfektioner.

Du kan ofta mildra klimakteriebesvären genom att motionera och äta rätt. Blir besvären stora finns behandling att få i form av läkemedel som innehåller östrogen.


Allt stämmer inte in på mig men jag har den senaste månaden fått extrema svettningar som kommer i vågor flera gånger per dag och sen även på nätterna!
Fast jag lider mest på dagarna och får faktiskt gå in och ducha och byta kläder bara av att plocka ur diskmaskinen????

Vet inte om jag har hamnat i klimateriet eller??????


Kommentarer
Postat av: Synne.

Välkommen i gänget gumman.

Jag hamnade i eländet för två år sen, vid 46 års ålder.

Det var ett helsike.

Nu äter jag tabletter. De heter trisecvens. De funkar utmärkt.

Inga svettningar, inget dåligt humör. Lite mens. Så ring din doktor. Det är mitt råd. Gå inte och lid i onödan.

Bameskramen Synne.

2009-02-08 @ 22:08:02
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Lena S.

Håller med, det lönar sig att kontakta doktor. Jag är 57 år, har använt nu i 2 år såna vaginaltabletter som jag fick recept för av min gynekolog, kan inte tänka mig att leva utan.



Lena från Göteborg

2009-03-09 @ 11:43:36
Postat av: Karin

Hej.



Vid lindrigare klimakteriebesvär rekommenderar jag sovplaggen från 2B, du hittar dom på http://www.2bsleeping.se/

2010-05-04 @ 10:35:40
URL: http://www.2bsleeping.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0