Knutby

Nu har jag tittat på den andra delen av filmen om Knutby! Vet faktiskt inte varför jag tycker det är intressant att titta på den men något säger mig att det inte är sunt att titta och verkligen tycka om filmen?

Skräck-blandad- förtjusning tycker jag att det är!

Från början av 90-talet har församlingen genomgått en strukturomvandling. 1992 flyttade Åsa M Waldau till Knutby och anställdes i församlingen år 1993. Sedan dess har medarbetarskaran utökats och idag är det sex pastorer och en församlingsassistent anställda i församlingen. I församlingen finns människor med olika bakgrund, begåvningar och intresseområden vilket i stark grad bidragit till den breda verksamhet, församlingen har idag, med allt ifrån egna skivinspelningar till SPA. 

Det är omöjligt att skriva en historik om församlingen utan att nämna det fruktansvärda som hände i januari 2004. En församlingsmedlem blev mördad, en annan allvarligt skottskadad. När det sen visade sig att dåden utförts av en medlem i församlingen, manipulerad och utnyttjad av församlingens dåvarande pastor Helge Fossmo så tänkte nog många att det är slut med Filadelfiaförsamlingen i Knutby.

Mediadrevet var enormt, när Helge Fossmos otrohetsaffärer avslöjades, lades hans helt absurda liv som en mall för hela församlingen. Församlingen beskrevs i media som en sexgalen självmordssekt, där en av församlingens pastorer Åsa M Waldau utmålades som en fullständigt maktgalen ledargestalt. Det till och med startades spekulationer om att hon var skyldig till mordet på sin syster.

Jag tror ingen kan förstå vad församlingen gick igenom den här tiden, men vi valde att lita på Gud och hålla fast vid hans kärlek trots alla belackare inte minst bland ledarna inom svensk pingströrelse. Många samtal och bearbetningar har det varit under åren efter 2004 men ännu finns församlingen kvar och helt ärligt upplever vi nu en fantastisk tid och tron på Gud har stärkts. Många var det som kritiserade församlingen på olika sätt men vi är oerhört tacksamma till dem som valde att stödja och hjälpa oss i sorgens stund.

Idag (Januari 2009) har församlingen 95 medlemmar. 

Vill du läsa mer om hur dom har det nu? GÅ IN HÄR!



Vill man läsa mer om sekten så hittade jag det här!

Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Jag tittade också på andra delen av Knutby ikväll.

Jag är själv uppvuxen i en extrem frikyrka på 50 och 60 talet som jag berättat om i min blogg under kategorin:

- Uppväxt frikyrkan.

Och jag känner igen en hel del från hur de tror och tänker, predikandet osv, i kyrkan i Knutby.

Sektliknande förhållanden.

Kanske / förhoppningsvis det har förändrats nu där.

Men att så ohyggliga saker som hände där är nog svårt att förstå.

Hoppas församlingen lärt sig av detta och se när det finns varningssignaler att något inte står rätt till och våga ingripa och reagera.





2009-02-20 @ 00:03:04
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0