Pengar

Tänk att det finns så många bloggar som blivit så populära att dom tjäna miljonbelopp på sina bloggar?

Tjejerna har bloggmakten

Blondinbella är bloggdrottningen som drar in flera miljoner per år och syns i alla medier.

Nummer två och tre på bloggtoppen har flera saker gemensamt med Isabella Löwengrip - de är tonåringar, närmare bestämt sjutton år gamla, de är tjejer och de tjänar riktigt bra med pengar. Nummer två på Bloggportalens lista över de mest lästa bloggarna, efter Blondinbella, är Kenza Zouitens. Hon är modell och sjutton år gammal.

Nummer tre, Alexandra Nilsson, bor på Kungsholmen och bloggar under namnet Kissie. Bloggen handlar om hennes liv som gymnasiestudent på Kungsholmen i Stockholm.

Enligt Bloggportalen har Kissies haft 198 260 besökare per IP-adress och timme senaste sju dygnen, en siffra som uppdateras varje timme. Det är betydligt fler läsare än Alex Schulman, Sofi Fahrman eller Carolina Gynnings bloggar. Det ger henne möjligheter till stora annonsintäkter.

Hur har du fått så många läsare?

- Det är svårt att säga... Jag är provocerande, skriver om vad som händer i mitt liv. Det handlar nog mycket hur man skriver om saker och ting, säger Alexandra Nilsson.

Vad är det som gör att just du, Kenza och Blondinbella får så många läsare?

- Vi tre tycker om livet och skriver om sånt som är positivt, säger hon.

Alexandra Nilsson började blogga för två år sedan. Det var hennes kompis som kom på namnet Kissie, som hon tyckte var "genialiskt".

- I början skrev jag bara när jag hade lust. Men efter ett tag började jag vilja locka dit fler. Då funderade jag på vad folk vill läsa om och vad de tycker om.

Jag satte mig och kollade runt, och insåg att Paris Hilton kom upp överalt. Då tänkte jag att jag skulle vara superrosa och jätteglad hela tiden.

Och det tog skruv. Katrin Schulman fick snart upp ögonen för Kissie, vilket drev trafik till hennes blogg som då började hamna högre på topplistorna.

- Katrin Schulman gav mig mina första 8000 läsare genom att hon skrev om min blogg. Hon hatade mig jättemycket, alla hatade mig. Men sedan lugnade jag ned mig och nu tror jag att läsarna tycker om mig mer. Fast det finns många som hatar mig nu med.

Är det inte jobbigt att vara hatad?

- Inte via nätet, det spelar ingen roll. Den enda gången det är jobbigt är när folk tror att jag är samma person i verkligheten som på bloggen. Då kan jag bli riktigt sur. Bloggen är inte verklighet. I verkligheten försöker jag alltid vara snäll och ödmjuk, säger Alexandra Nilsson.

Nu har hon gått ifrån Paris Hilton-stilen lite på bloggen. Den ligger närmare hur hon egentligen är som person i dag än för ett år sedan. Hon ser bloggen som ett jobb, och skriver minst tio inlägg per dag.

- Jag går upp extra tidigt för att hinna och kan stå och tvinga min pappa att ta 20 bilder för att det ska bli bra.

Tjänar du pengar på bloggen?

- Ja, annars hade jag inte gjort det. Först tyckte jag bara att det var kul. Sedan insåg jag att jag kunde få pengar och då ville jag få pengarna att öka.

- Först hade jag min sida hos Spotlife, en sida som designar bloggar, men de tog 25 procent av intäkterna så jag valde att ha bloggen själv och nu lägger jag upp egna annonser. Folk säger fortfarande till mig att jag borde kunna tjäna mer, fortsätter hon.

Hur mycket tjänar du i månaden?

- Det är väldigt olika. På de annonser jag har nu tjänar jag kanske 15 000-20 000, sedan har jag olika uppdrag. Dessutom får jag mycket prylar och kläder. Det blir kanske 50 000 kronor per månad totalt, säger hon.

Bloggen ska hon fortsätta med i två år till. Men hon har massor av andra idéer också. Tillsammans med några kompisar ordnar hon fester, bland annat har de ett evenemang i Globen nästa år. Och hon har tänkt använda sina erfarenheter som bloggare för att starta ett nytt projekt.

- Vi har börjat planera en ny hemsida där vi ska sälja färdiga bloggar, ungefär som Spotlife där Blondinbella har sin blogg. Vi designar och gör allting klart, säger Alexandra Nilsson.

Jag hittade interjuven på E24 kvinna!

Alexandra Nilsson är 17 år och Sveriges tredje största bloggare just nu enligt Bloggportalen. Hon drar in ungefär 50 000 kronor i månaden enligt sin egna uppskattning.

Ja tycker att det är helt otroligt att en sjuttonåring som inte kan skriva om något annat en  om hur mycket dom har festat och rökt och vilka gratis fester dom skall gå på! att dom kan blivit så otroligt populära?



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej mamma!:) Älskar dig

2009-02-07 @ 18:35:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0