Semlor

Åvad jag gillar semlor tycker att det är riktigt lyxigt att äta semlor! Varför jag säger semlor är för att jag int bara äter en utan alltid två! Ops det är inte bra jag vet men?

Förra helgen köpte jag färdiga semel bröd och satt dit mandelmassan och grädden själv.
För det är så här att jag gillar inte grädden men man lägger på ett tjockt lager mandelmassa sen tunnt lager med grädde och sen stoppa in i munnen och njut!!!!

Mums

Hittade ett recept på semmelbullar på bloggen Tillbaka till Göteborg som jag tänkte sno! Hoppas att det var ok?

Men här kommer det!



Recept för 15 semlor

50 g jäst
100 g smör
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1 l vetemjöl knappt


Beredning av bullar

1. Dela sönder jästen i bunken
2. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37 grader
3. Häll lite av smör - mjölk blandningen på jästen och rör om
4. Häll på resten av smör - mjölk blandningen
5. Lägg i salt, socker, ägg och nästan allt mjölet
6. Arbeta degen, jag gör det för hand, i 8 min
7. Jäs degen i 30 minuter
8. Baka ut degen till 15 runda bullar
9. Låt dom jäsa i 30 min
10. Grädda bullarna 5 - 10 min i 225 grader


När bullarna har kallnat

Skär jag av ett tunt brett lock och gröper ur innehållet, med en gaffel, så bara ett tunt skal återstår

Blandar det smulade innanmätet med rikligt mald mandel, riven mandelmassa, en gnutta vaniljsocker, 1 droppe bittermandelolja och blandar ihop, så späder jag med vispgrädde tills det får en fin konsistens. Och fyller bullarna med denna goda massa.

Locken penslar jag med smält smör och doppar dom i strösocker, innan jag lägger dom på den vispade grädden på bullarna och vips så har du en supergod semla



Ps Lät det inte gott???


Kommentarer
Postat av: Caroline Elisabeth ♥

Åh det smällde jag i mig igår, otroligt gott! :)

2009-01-23 @ 01:17:30
URL: http://carolinemakeupandbeauty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0