Ådrebråck

Jag har tyvärr fått ärva min Mormors och Mammas fula ben med en massa åderbrock! Jag har faktiskt även värk och en hemsk tyngd i benen ganska ofta och inte blir det bättre med att jag har fibro också!
Jag har ju haft turen att blivit opererad två gånger med så kallad stripning,men det håller inte sig inte så länge utan jag är utan dom i ca 2år sen kommer dom tillbaka!
För ett tag sen visade jag upp dom för kirurgen i Enköping och han sa att nu för tiden måste man ha jätte problem för att landstinget skulle hjälpa!!! Och tyvärr tyckte han att det inte var värt att hjälpa mig för att jag får åderbrocken tillbaka!

Nu går det faktiskt som skönhetskirugi???? Men herregud jag har inte tagit bort mina fula buckler för skönhet! Utan för värk!!

Det finns lite hjälp som man kan ta till men herregud alla kan inte vinna på lotto!!!

Metoderna mot åderbråck

Stripping. Kirurgiskt ingrepp där man gör ett snitt i ljumsken och för ner en sond genom venen. Sonden och venen tas sedan ut strax under knät. Patienten är sövd. Ofta sjukskrivs man ett par veckor efteråt.

Skuminjektion. Skum sprutas in i venen genom en kateter som förs in i närheten av knät. Skummet gör att ådern "skrumpnar".

Radiovågsbehandling. En kateter förs upp i venen som hettas upp till 120 grader och bränns sönder.

Laser. Liknar radiovågsbehandlingen. Genom en kateter som förs in i knähöjd skickas laserljus som hettar upp venväggen,

därefter dras den ut. Var femte patient får väldigt ont ett par dagar efteråt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0