Fy



Nä nu måste jag ta mig i kragen med rökningen! det har blivit så löjligt att ju sämre jag mår desto mer röker jag!
Vet inte ifall jag vill sluta? För jag tycker om att röka ibland men INTE så många varje dag!!!

Nä skärp dig Millan!
Rökning bidrar till ett starkt och skadligt beroende. Ciggaretter innehåller något som heter nikotin och det utlöser själva beroendet. Nikotin är ett nervgift som stimulerar hjärnans lust-centrum. Beroendet av att röka medför stora risker, om man jämför med en regelbunden rökare med en icke-rökare så har regelbunden rökare:

  • 15 gånger större risk att få lungcancer
  • tio gånger större risk att få matstrupscancer
  • tio gånger större risk att få kronisk lungsjukdom, KOL
  • fem gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är under 50 år
  • tre gånger större risk att få hjärtinfarkt om man är äldre än 50 år
  • tre gånger större risk att få urinblåsecancer
  • tre gånger större risk att få slaganfall, stroke
  • tre till fyra gånger större risk att få tandlossning
  • tre gånger större risk för åldersblindhet
  • Tänk på det alla som läser min blogg att man inte är ball att röka! man är jätte tuff att inte röka!!!!

  • Kommentarer
    Postat av: Tuija

    Hej,

    Måste själv ta mig i kragen och sluta röka! (Har rökt i 30 år.)

    Okynnes röker mycket. Röker ofta efter ett invant mönster. Tänder en del cigaretter som egentligen inte smakar gott!

    Din statistik ger mig ännu en tankeställare!



    För att sätta mer press på mig har jag börjat skriva om rökningen under en egen kategori.



    Önskar att både du och jag lyckas! Alla andra med!

    Tuija

    2009-03-04 @ 08:58:12
    URL: http://tuija.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0