Steloperation

Ortopeden tycker att jag kanske borde steloperera mig!? men min Pappa gjorde det ett antal gånger och han blev egentligen aldrig riktigt bra!

Det som finns att läsa på nätet har jag nog gott i genom,men jag skulle tycka att det var jätte bra ifall någon  i cyber världen som kanske har gjort en stel operation i ländryggen som ville berätta lite om den!

Varför steloperation?
Steloperation eller fusion i ländryggen görs för att minska besvär från ländryggen p g a flera olika diagnoser.

En steloperation räknas som en större operation som ofta tar 3-5 timmar och ibland ännu längre tid. Man förlorar en del blod och ganska ofta krävs blodtransfusion.

Oftast får man en s k epiduralkateter inlagd vid själva operationen. Det är en liten plastslang som läggs inne i ryggkanalen och i den kan bedövningsmedel sprutas kontinuerligt mot nerverna för att på ett effektivt sätt minska smärtorna. Nackdelen med denna metod är att blåsfunktionen slås ut så att det är nödvändigt med en kateter till blåsan. Dessutom minskar kraften i benen så att det kan vara svårt att gå.

Efter operationen kommer din sjukgymnast att instruera dig i lämplig uppstignings- och förflyttningsteknik. Tillsammans gång- och trapptränar ni, provar ut eventuellt gånghjälpmedel, går igenom ett grundläggande träningsprogram samt diskuterar framtida träning.

Benläkningen tar vanligen 3-6 månader, men ibland över ett år!!!sjukskriven i 3-6 månader




Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Det måste vara mycket påfrestande att ha problem och ont i ryggen.

Och många gånger det är svårt att veta vad som är bäst att göra.

Hoppas att någon här i bloggvärlden som stelopererat ryggen eller känner någon som gjort det, kan berätta om det.

Stor Kram till dig

2009-05-08 @ 23:30:07
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Kaktusblomman

Hej!



Jag ska också göra steloperation av ländryggen. Men jag ser det som en chans och möjlighet att bli bättre. Om jag inte gör den kommer jag att bli sämre och sämre . jag har redan svårt att gå. Att din pappa inte blev bra kan bero på många orsaker. man kan inte jämföra sig med andra. Det är så individuellt och beror på vilken skada man har.



Kram!

2009-05-20 @ 21:38:38
URL: http://levamedsmarta.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0