Solarium

Gym- och träningskedjan Sats tar bort alla sina solarier i de nordiska länderna inklusive Sverige från 1 december.

Är det farligt att sola solarium?I Bålsta sats så har man tagit bort sina solarium men sen ett par kilometer bort har man byggt ett helt nytt solarium med både liggande och stående solarium! Och där har man ingen som tittar på vem som kommer och solar? För man har ju en åldersgräns på 18år!!! Vem kollar åldern?

Orsaken är, skriver Sats på sin norska hemsida, den cancerrisk som är förknippad med solande i solarium enligt bland annat en rapport från Världshälsoorganisationen WHO i somras. Där jämförs solariesolande med rökning vad gäller cancerrisk.


Hade man uppfunnit solariet idag, hade det aldrig godkänts i Sverige!
Nu vill Strålsäkerhetsmyndigheten att man ska förbjuda solarier för personer som är under arton år. Det finns en ny studie som visar att andelen människor i åldrarna 18-24 som har fått brännskador av solarier, att de har fördubblats de senaste två åren. Mer än var tredje i denna åldersgrupp i studien som har gjorts har uppgett att de har bränt sig i solariet. Kanske kan det bero på att man solar mer för att upprätthålla sin fina färg från sommaren som varit eller att man inte vill vara vit som snö när sommaren nu stundar. Tidigare undersökning visade även det höga siffror. Då landande man på att 17% i denna åldersgrupp hade bränt sig.

Jag vet inte riktigt vad jag skall tro?Om man solar med måtta så tror jag inte det är så farligt!!!! Fasiken jag vet inte vad som är riktigt bra för en???


Kommentarer
Postat av: Synne

Näe det är inte lätt det där...

Man kan dö av allt.

Men vi gör ju det till slut iallafall.



Jag har solat solarium två gånger i hela mitt liv. Jag tycker det är äckligt att ligga på en sån solsäng.

Så jag njuter av den äkta varan istället...

Man behöver ju inte se ut som en pepperkaka....

Kramen.

2010-01-04 @ 13:59:09
URL: http://nabolandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0