Hypnos

Frågor och svar om hypnos

Vår hypnotisör Fredrik Praesto svarar på frågor om hypnos.

Vad är hypnos?
Hypnos är ett så kallat alternativt medvetandetillstånd. Vi befinner oss i lätt trans flera gånger varje dygn. T.ex. när vi dagdrömmer, lever oss in i en spännande film eller är helt uppslukade av en uppgift. I djup hypnos kan vi uppleva sådant som hallucinationer och förändrad tidsuppfattning.

Kan vem som helst hypnotiseras?
Ja, men det kan ta olika tid för olika personer.

Gör man saker man inte vill när man är hypnotiserad?
Nej, man måste först acceptera instruktionen. När man väl gjort det kan man uppleva den som sanning. Om det skulle dyka upp en instruktion som man inte accepterar tar man sig själv ur hypnosen.

Kan man fastna i hypnos?
Nej, det är omöjligt.

Kan hypnos vara farligt?
Nej, det är ungefär samma tillstånd som mellan vaken och sovande, så hypnos i sig kan inte vara farligt.

Hur jobbar du med hypnos?
Jag arbetar med hypnos för att coacha människor, lär ut hypnos i kurser, använder det i mina föreläsningar och som ren underhållning

Hur kan fobier försvinna med hjälp av hypnos?
Inte med hjälp av enbart hypnos men i kombination men coachtekniker (NLP) fungerar det utmärkt. Genom att man skapar nya mönster i hjärnan som generaliserar på ett nytt sätt. En fobi är en övergeneraliserad rädsla där man blir rädd även om man rent logiskt vet att det är ofarligt. Genom att hjälpa hjärnan generalisera på ett nytt sätt kan man i stället bedöma varje situation logiskt.

Vad är skillnaden mellan hypnos och trans?
Tillståndet är detsamma men med hypnos har man oftast ett specifikt syfte som ska skapa en förändring hos någon.

Avslöjar man sina hemligheter när man är hypnotiserad?
Nej, men man ljuger bättre och kan fantisera väldigt lätt. Hypnos är alltså inte ett sätt att få fram sanningen. Man är heller inte sannare mot sig själv under hypnos.
   
Kan man uppleva tidigare liv med hypnos?
Om man tror på det så kanske, men enligt mitt synsätt kan det lika gärna vara en fantasi som dock kan ha ett viktigt syfte. Jag sysslar inte med tidigare liv, men känner många som gör det.
 


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Intressant !!

Ett spännande och intressant ämne.

Det fick mig att tänka på något jag upplevt i ungdomen, som jag kanske kommer att berätta om snart.

Eller om det var trans....inom den frikyrka jag växte upp i.

Kram

2009-03-21 @ 23:12:25
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0