Lördag!

Har sovit så sjukt dåligt i natt! Kan inte ligga ordentligt när jag har värk,så natten tillbringade jag med att gå upp och gå i sängen så många gånger!
Sen är jag trött i kroppen hela dagen och jag som hade en massa planer på saker som jag MÅSTE göra!
I alla fall så åkte Thomas och jag till Bauhaus för att köpa blommor och jord,jorden där är hur mycket billigare än att köpa den här, 5 valfria 89kr då kan man välja vad man vill av kogödsel,hönsgödsel,täckbark,planteringsjord mm.

Sen köpte jag penseer i lite olika färger men jag tänkte inte fixa med dom förren i morgon för idag blåser det nordavind och det är inte behagligt!

Namn: Pensé (Viola x wittrockiana)

Familj: Violaceae, violväxter.

Färg: Vit, gul, rosa, röd, blå i många nyanser, tvåfärgade.

Beskrivning: Viola - från latinska viol som betyder viol eller violett färg.
wittrockiana - efter svenske botanisten Veit Brecher Wittrock (1839 - 1913).

Bakgrund: Penséer är hybrider av olika Viola med skiftande ursprung. Egentligen är den en tvåårig växt men den används som ettårig. Växten blir 20 - 25 cm hög och blommar från början av maj.

Egenskaper: Penséer klarar temperaturer på ner till ca -5°C. De kan sloka något om det är kallt, men reser sig snabbt igen.

Placering: Kan placeras i de flesta lägen, från sol till halvskugga, men den trivs inte i torka.

Sorter: Det finns ett mycket stort utbud av sorter och det kommer ständigt nya.

Skötsel: Vissna blommor plockas bort efterhand för att förlänga blomningen hos växten. Vid risk för torka vattnas plantan.

Användning: Penséer används som en av de första vårblommorna i rabatter, balkonglådor och krukor. Den passar i alla typer av samplanteringar och är mycket bra som kantväxt.


Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Trist att du sovit så dåligt inatt.

Det måste vara så jobbigt med värk, och säkert tar på krafterna också.

Hoppas du får sova bättre nästa natt.



Ja, Penseér är jätte-fina, och bra information du ger här om dem.

Ha en bra fortsatt dag och helg.

Kram

2009-04-18 @ 15:30:39
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Anonym

Krya på dig mamma, älskar dig så mycket! Samma med pappa, älskar er! Kram Angi

2009-04-18 @ 19:17:21
Postat av: Synne

Inte bra det där. Du måste sova.



Fina blommor du har köpt. Ska snart köpa och plantera ut här med. Men inatt var det minusgrader så det får vänta lite till.



Väntar och är nyfiken :D



Bamsekramen Synne till er alla.

2009-04-18 @ 20:50:24
URL: http://nabolandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0