Fullmåne

I natt är månen full. Månens faser, och i synnerhet den romantiska och ödesmättade fullmånen, har i alla tider fascinerat människan. Också forskarna har varit nyfikna på månens eventuella effekt.

Vissa studier har ändå visat att det föds fler barn vid fullmåne och att människor i högre utsträckning söker sig till sjukhus och vårdcentraler. Gikt, astmaanfall, psykiska problem, skador orsakade av bett från djur och blödningar i magen har rapporterats vara vanligare
Påverkar vattnet
Fullmåne är den månfas då månen står mittemot solen och vänder hela sin belysta hälft mot jorden.
Månens omloppstid runt jorden är fyra veckor.
Fullmånen har traditionellt ansetts ha ett magiskt inflytande på människor och kunnat orsaka galenskap.
Månens och solens dragningskraft gör, tillsammans med jordens och månens rotation, att oceanernas vatten stiger och sjunker.
Det kallas tidvatten.
Vid fullmåne och nymåne, när månen och solen står i rät linje, blir tidvattnet kraftigt.
Sömnproblem säger många som jag känner att dom brukar ha vid fullmåne eller jag menar svårt att somna!
Men jag tror att om man psykologiskt ställer in sig på att få sömnproblem vid fullmåne blir det sannolikt så!

Vad händer med er när det är fullmåne?Blir ni kanske tokiga eller får svårt att sova?
Jag brukar nog skylla på månen ifall jag har sovit dåligt,men jag vet inte ifall det har någon påverkan?




Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Jasså...det är fullmåne inatt...får se hur jag kommer att sova...

Intressant det du skriver här.

Konstigt nog har jag märkt att jag är mer påverkat av nymånen...

Men får se hur natten blir.

Kram

2009-08-06 @ 23:01:43
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0