Vän?

RECEPT PÅ VÄNSKAP


 



 

Du tar 2 dl med vänligt bemötande


 

1 dl med ett stort leende


 

Lägg till ett fast handslag


 

1 dl av kärlek


 

En nypa sympati


 

4 dl av gästvänlighet


 



 

Fylllning med många leenden


 

tillsätt separat lite handskakning


 

rör i kärlek, sålla lite sympati och tillslut varsamt


 

Lägg till gästvänlighet, baka den i ett varmt hjärta


 

och servera detta ofta!


 
En falsk och en äkta vän!

Jag trodde jag kände dig men jag vart blåst, Tror du att det svider?

Problemen hopade sig över mig, vart var du när jag behövde dig i dessa tider?

Trots alla böner och meddelanden, fanns du ingenstans att finna.

Du gick bakom ryggen på mig, Ja inte är du en redig kvinna.

Så jag gick på en nit, och gissa om jag vart stum.

Du sprang bakom min rygg, tror du att jag kände mig något dum?

Jag trodde du var en nära vän, men ack så jag led i svåra kval.

Du fanns inte där för mig, Du lurade mig och min tillit stal.


Men hör och häpna, jag fann en annan vän, en som räddade mitt skinn.

Trodde inte att han skulle dyka upp igen, han kallar jag vännen min.

Han ställer upp och hjälper mig även när jag har det kasst.

Oavsett vad jag än gör, för han vet att jag har en och annan last.

Och det är så en vän ska handla, inte gå omkring och klandra.

För vad för elände som händer i livet, så hjälper vi varandra.




Frukta dina fienders tankar
och dina vänners baktankar.

Till en vän ska man komma bjuden i medgång

och objuden i motgång.


Vem som helst kan ge dig ett gott råd
men en sann vän ger dig en hjälpande hand.


En vän är någon man delar sin tystnad med.

Äkta vänner är som ädelstenar
värdefulla men sällsynta;
falska vänner är som höstens löv
granna men blåser bort med första vinddrag.

Frukta dina fienders tankar
och dina vänners baktankar.



Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Det var verkligen ett fint recept på vänskap.

Och ja, när man blir sviken av någon man trodde var en äkta vän, det gör väldigt ont.

Skönt att du fann en riktig vän, som du ka lita på.

Ha en bra fortsatt dag och helg.

Kram

2009-03-28 @ 14:04:16
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Synne

Men vad ser jag. Ligger du sjuk du med? Här ligger både maken och jag och snuffsar och snorar. Febern ilar runt med. Samma sjuka säkert.



Hoppas det gick bra med Angelica. Så hon får sin medicin. Att det blir rätt. Men du skulle nog kanske sagt att ni hade hundar...

Hoppas i vilket fall att det löser sig.



Att vänner sviker är inte alls så muntert.

Har upplevt det flera gånger själv. Man blir ganska luttrad tillslut.

Man blir försiktigt med att ta in nya vänner i hjärtevärmen. Men så finner man plötsligt en ny vän som man känner att det fungerar med.



Nu ska jag sätta på en kopp te. Så går det bättre för halsen. Den gör ont. Nässpray är gott att ha hemma med.

Så jag får säga till dig GO BEDRING vännen.

Kram Synne.

2009-03-28 @ 19:03:48
URL: http://nabolandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0