Semlor

Mumms säger jag,jag har gjort hemma gjorda semlor!Jag hade en gammal vän som faktiskt gjorde dom godaste semlorna i manna minne,men minna var faktiskt inte så dåliga!
Men jag fuskade och andvände sprutgrädde i stället för riktig grädde och där blev det lite trist och inte alls lika goda,men det bästa av allt är att man kan äta hur många man vill!!!

Det är inte så svårt att göra egna semlor eller fettisdagsbullar som de också heter med detta recept och riktigt goda blir de!

Ingredienser:

Bullarna

Smula ner jästen i en degbunke. Ta fram ägget så att det blir rumsvarmt.

Smält smöret och häll i mjölken och rör om och låt bli fingervarmt, 37°C. Häll först lite över jästen och rör tills den lösts upp. Häll därefter på resten och rör om.

Tillsätt salt, kardemumma, socker och ägg. Rör i mjöl och hjorthornssalt efter hand och arbeta degen smidig och blank med t.ex. elvispens degkrokar.

Ställ bunken på en dragfri plats med rumstemperatur, lägg över en bakduk och låt jäsa 30 minuter.

Ta upp degen på bakbordet och knåda ut alla luftbubblor. Dela degen i 14 delar och baka ut till runda släta bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och jäs väl, ca 30 minuter.

Pensla försiktigt bullarna med uppvispat ägg. Grädda dem därefter mitt i ugnen i 225-250 grader i 8-10 minuter.

Låt bullarna kallna. Skär av locken. Ta så mycket mandelmassa du vill ha, gröp ur endel av inkråmet och blanda detta. Värm mjölken (ungefär några matskedar räcker). Häll på lite mjölk så att det går att röra till en smidig röra. Lägg röran i hålen i bullarna.

Och strö över florsocker på locket,nu kan du njuta av en eller varför inte två!

Receptet hittade jag på recept.nu.

Semla recept


Kommentarer
Postat av: Synne

ooooooo jag vill ha......

Det är så gott ju...

Men det måste vara äkta grädde i dom. Den där sprutgrädden är äcklig tycker jag...

hmm får baka lite bullar till semlor. Så får jag göra mig en. Maken äter inte semlor.

Kramen Synnöve.

2010-01-12 @ 07:13:17
URL: http://nabolandet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0