Ormhassel




Hur vackert är inte en ormhassel,hittade denna bilden på ormhassel trädet,som står så ståtligt på Skansen.
Vill så gärna ha några kvistar av ormhassel!men vet inte var jag skall hitta trädet?har tittat på olika blomsteraffärer men inte hittat?


Ormhassel (Corylus avellana 'Contorta') är en en namnsort av hassel med skadad tillväxtpunkt, vilket ger grenar som skruvar sig ormlikt. Även bladen är förvridna. Ormhassel bildar en buske på upp till tre meter. Den är nästan alltid ympad på vanlig hassel och det är viktigt att skott från underlaget skärs bort om ormhasseln skall överleva.

Detta var veckans vill ha! Fy vad saker jag vill ha hela tiden......

Kommentarer
Postat av: Tiagirl

Vad menar du med kvistar? Torkade som dekoration brukar finnas i blomsteraffärer att köpa styckvis. Hela "träd" brukar jag se dyrt i plantskolorna! Men som sagt...dom är så fina. Fick en av en vän som blev arg på sin uteplats!!! och slängde allt och la plattor...tur jag hann rädda den! Har sett att det finns "röd" ormhassel och det skulle jag verkligen vilja ha men den plånboken finns inte. :(


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0